Veelgestelde vragen
Op deze pagina vind je de antwoorden op veelvoorkomende vragen. Je kunt ook de zoekfunctie van de website gebruiken. Staat jouw vraag er niet bij? Neem dan contact op via 088 554 32 22 of mail@onlinediscriminatie.nl.
- Waarom is Meld.Online Discriminatie opgericht?
Nederland kent over het algemeen een degelijk moderatiebeleid. Toch blijven er altijd discriminerende uitingen verschijnen die onnodig kwetsend zijn voor groepen binnen onze samenleving. Door een melding te maken bij Meld.Online Discriminatie houd je het net voor iedereen.
- Wat gebeurt er als een website niet meewerkt aan het verwijderen van een discriminerende uiting?
Als een eigenaar of moderator van een website niet wil meewerken aan het verwijderen van een strafbare uiting zullen onze juridische medewerkers een aangiftedossier voorbereiden. Dit dossier wordt gestuurd naar de Officier van Justitie die belast is met discriminatiebestrijding.
- Wat gebeurt er met mijn melding?
De melding wordt getoetst aan het Wetboek van Strafrecht en beschikbare jurisprudentie. Als er sprake is van een strafbare uiting zoals vastgelegd in de wet, nemen onze juridisch medewerkers contact op met de beheerder of moderator van de betreffende website met het verzoek om de tekst(en) te verwijderen. Als aan een (herhaald) verzoek geen gehoor wordt gegeven zal de juridisch medewerker een aangiftedossier opstellen voor het Openbaar Ministerie (OM). Het OM kan een strafrechtelijk onderzoek starten naar aanleiding van het aangiftedossier.
- Welke mogelijkheden heeft Meld.Online Discriminatie om tegen strafbare discriminerende uitingen op te treden?
Meld.Online Discriminatie zal op basis van het Wetboek van Strafrecht en relevante jurisprudentie toetsen welke uitingen strafbaar zijn. Indien een uiting strafbaar is, zal de moderator of website-eigenaar verzocht worden deze uiting te verwijderen. Als aan een (herhaald) verzoek geen gehoor wordt gegeven zullen onze juridische medewerkers een aangiftedossier opstellen voor het Openbaar Ministerie (OM). Het OM kan een strafrechtelijk onderzoek starten naar aanleiding van het aangiftedossier.
- Wie zijn over het algemeen slachtoffer van online discriminatie?
Discriminatie raakt een veelheid van groeperingen in onze samenleving. Zij worden onder andere gediscrimineerd op basis van herkomst, godsdienst, handicap of seksuele gerichtheid.
- Is Meld.Online Discriminatie ook een algemeen informatiepunt voor vragen over discriminatie?
Nee, wij zijn specifiek bedoeld voor het melden van online discriminerende uitingen. Voor vragen over discriminatie of het melden van discriminatie anders dan op internet zijn er regionale antidiscriminatiebureaus. Kijk voor het antidiscriminatiebureau in uw regio op https://meld.onlinediscriminatie.nl/partners
- Ik wil een melding doen van online discriminatie. Hoe werkt dat?
Het melden van online discriminatie kan via het meldformulier op deze website. Op het meldformulier moet je een aantal verplichte vakjes invullen. De volgende punten zijn hierbij van belang:
Uiting Vul de letterlijke tekst van de discriminerende uiting in of vermeld de gesproken tekst als het om een filmpje gaat.
Webadres (url) Websites zijn meestal omvangrijk en bevatten veel pagina's. Alleen de naam van een website is daarom niet voldoende. Om de uiting te vinden hebben onze juridische medewerkers de exacte locatie nodig. Plak daarom de volledige link van de betreffende webpagina in het betreffende vakje.
Toelichting In dit vakje kun je meer informatie geven over je melding. Dit is vooral handig als de uiting op een forum of in een chatsessie staat om de locatie van de uiting nog duidelijker te beschrijven.
E-mail Je kunt je e-mailadres invullen op het meldformulier. Je wordt dan geïnformeerd of de melding die je hebt gedaan door Meld. Online Discriminatie als wel of niet strafbaar is beoordeeld. Dit is echter optioneel: ook zonder jouw e-mailadres nemen onze juridische medewerkers de melding in behandeling. Jouw gegevens worden vertrouwelijk behandeld en niet aan derden verstrekt. - Hoe zijn wij bereikbaar?
Meld.Online Discriminatie is 24/7 bereikbaar voor online meldingen via meld.onlinediscriminatie.nl. Voor vragen over onze organisatie kun je ook bellen op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur via 088-5543222. Telefonisch worden geen meldingen aangenomen.
- Hoe blijf ik op de hoogte van mijn melding?
Als je bij het invullen van het meldformulier je e-mailadres invult, word je geïnformeerd of de melding door Meld.Online Discriminatie als strafbaar is beoordeeld. Dit is echter optioneel: ook zonder jouw e-mail gegevens nemen wij je melding in behandeling.
- Heb je een klacht?
Wij doen onze uiterste best om je goed van dienst te zijn. Toch kan het voorkomen dat je niet tevreden bent over onze dienstverlening. Voor meer informatie hierover, bekijk deze pagina: www.onlinediscriminatie.nl/klachten. Wij streven ernaar om binnen vijf werkdagen te antwoorden.
- Heb je een andere vraag?
Staat jouw vraag niet in het overzicht? Geen probleem; stuur je vraag naar mail@onlinediscriminatie.nl. Wij streven ernaar om binnen vijf werkdagen te antwoorden.
- Gaat Meld.Online Discriminatie actief de bestrijding van online (strafbare) discriminatie tegen?
Nee, onze juridische medewerkers gaan niet actief op zoek naar (groeps)discriminerende uitingen. Meld.Online Discriminatie is er voor mensen die online discriminerende uitingen melden en zal een bemiddelende rol vervullen naar moderators en eigenaren van websites om strafbare uitingen te verwijderen.
- Wanneer is een online uiting strafbaar?
Het is niet eenvoudig om een eenduidige uitleg te geven of uitingen wel of niet strafbaar zijn. Onze juridische medewerkers toetsen alle meldingen op strafbaarheid aan de hand van het Wetboek van Strafrecht en de relevante jurisprudentie. Als er daadwerkelijk sprake blijkt van strafbare discriminatie, gaan wij met de melding aan de slag.